Neljä vinkkiä terveellisiin elämäntapoihin

Mielessämme saattaa olla ajatus siitä, kuinka terveelliset elämäntavat sekä aktiivinen arki pitävät meidät virkeinä vuodesta toiseen. Tuntuuko kuitenkin siltä, että toteutus jää vajaaksi tai uupumaan kokonaan? Seuraavassa kirjoituksessa tarkastelemme muutamia oleellisia tekijöitä virkeän mielen ylläpitämiseen ja hyvinvoinnin tukemiseen. Ota vinkit talteen!

Monipuolinen ja riittävä ravinto luovat perustan jaksamiselle. Ravinnon lisäksi päivittäiset valinnat esimerkiksi kuntosaliharjoittelun ja hyötyliikunnan parissa takaavat meille voimaa päiviin. Liikunnan ja ravinnon lisäksi kehoa tulisi huoltaa myös unen sekä kehonhuollon parissa, jolloin palautuminen päivittäisistä askareista tehostuu.

Kehonhuollon tarvetta ei tulisi koskaan vähätellä. Lihaksemme lyhentyvät, mikäli vietämme liikaa aikaa samassa asennossa. Näin ollen lyhentynyt lihas alkaa rajoittaa liikkuvuuttamme. Kun tarkoituksenamme on saada lihakseen lisää pituutta, tulisi meidän tehdä pitkäkestoisia venytyksiä noin 1-3 minuuttia. Venytys ei kuitenkaan itsessään riitä, mikäli tämän jälkeen palaamme taas koko päiväksi asentoon, jossa lihas on lyhentyneenä. Näin ollen meidän tulisi kiinnittää huomiota siihen, että päivämme olisi mahdollisimman aktiivinen, jolloin niin sanottu tapa-asento ei palaisi kerta toisensa jälkeen pitkäkestoisena.

Tapa-asennon lisäksi muun muassa stressi vaikuttaa lihaksen jännitystilaan, jolloin taas lihaksen liikkuvuus on rajoittunutta. Lihaksessa kasvavan jännitteen seurauksena sekä kalvojen että jänteiden liike rajoittuu. Tämä jatkuva jännite taas puolestaan heikentää veren ja imunesteen kiertoa. Kierre saa aikaiseksi vielä kuona-aineiden kertymisen kudoksiin, joka taas johtaa kireisiin sekä jäykkiin lihaksiin.

Jotta saisimme tämän kaiken haltuumme, tulisi meidän löytää kultainen keskitie niin harjoittelun, ravinnon, kehonhuollon kuin levon välille. Kuinka saisimme nämä kaikki tekijät haltuun? Listasin teille neljä helppoa vinkkiä, joiden avulla saisimme ajatukset vietyä toteen.

 

1. Harjoittelu – liikettä vartaloon!

Päiviin tulisi löytyä aikaa harjoitteluun vähintään hyötyliikunnan voimin. Tästä esimerkkinä muun muassa reipas kävely paikasta A paikkaan B ja portaiden valitseminen hissin sijaan. Hyvien päivittäisten valintojen lisäksi lihaskuntoharjoittelua tulisi harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa. Monipuolinen kuntosaliharjoittelu kuormittaa kehoamme hyvällä tapaa. Harjoittelu vahvistaa lihaksiamme ja auttaa jaksamaan arjen askareissa.

 

2. Kehonhuolto – keholle palvelus!

Viikkoihin tulisi löytyä aikaa venytyksille, sekä ajoittain myös hieronnalle. Lihaksia olisi hyvä venyttää useamman kerran viikossa 1-3 minuuttia. Venyttelyn voit yhdistää myös esimerkiksi toiseen harjoitukseen kuten sauvakävelyyn tai kuntosaliharjoitteluun, tai suorittaa omana harjoitteena. Tämän lisäksi myös hieronta toimii osana kehonhuoltoa. Hieronnalla on sekä palauttavia että rentouttavia vaikutuksia, joka hemmottelee kehoamme kokonaisvaltaisesti.

 

3. Ravinto – riittävästi väriä!

Päivittäisen ravinnon tulisi olla riittävää sekä monipuolista. Ateriavälien pysyessä 3-4 tunnin sisällä, takaamme energiatasojen sekä aineenvaihdunnan ylläpidon. Näin ollen jaksamme kulkea päivästä toiseen hyvällä energialla sekä iloisella mielellä. Muista sisällyttää päivittäisiin valintoihin myös runsaasti vettä – juominen vilkastuttaa aineenvaihduntaa sekä pitää energisenä.

 

4. Lepo – laadukasta unta!

Unen tulisi olla riittävää sekä laadukasta. Unella on paljon hyviä vaikutuksia, muun muassa palautumiseen, stressiin ja aivojen toimintaan. Liiallinen ruutuaika ennen nukkumaanmenoa heikentää unelle oleellista melatoniini hormonin tuotantoa. Näin ollen olisi hyvä rajoittaa ylimääräistä television tai puhelimen käyttöä tunnin ajan ennen nukkumaan menoa. Tämän keinon avulla takaamme selvästi laadukkaamman unen. Lisäksi valojen himmentäminen sekä rauhoittuminen esimerkiksi kirjan pariin ennen nukkumaan menoa edesauttaa parempaa unta. Kokeile, niin varmasti yllätyt!

 

Terveisin fysioterapeuttiopiskelija Salla